Usuwanie odprysków i rys na szybach

Jeśli szyba w Twoim samochodzie jest porysowana lub posiada odprysk po uderzeniu kamienia, a uszkodzenia spełniają kryteria naprawy – pomożemy profesjonalnie ją naprawić bez konieczności  wymiany całej szyby. Znamy dużo lepszą metodę postępowania – naprawę ubytku technikami Smart Repair. Bez inwestowania w nową szybę, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów. 

Szyba czołowa to bardzo istotny element  samochodu. Jest niejako usztywnieniem nadwozia, ma zapewnić odpowiednią widoczność, a także uczestniczy w procesie wypełniania się poduszek powietrznych w momencie wypadku. Przejrzystość przedniej szyby w samochodzie jest warunkiem definiującym bezpieczną jazdę. Nawet minimalne uszkodzenia szyby w polu widzenia kierowcy, znacznie zmniejszają widoczność i zmieniają optykę, rozpraszają uwagę. Nie sposób ich bagatelizować również z tego względu, że nawet najdrobniejsze już po kilku dniach mogą pogłębić się i wokół początkowo niewielkiej skazy utworzy się siateczka pęknięć, a sam odprysk znacznie się powiększy.

!

Pamiętaj: pękniętą szybę musisz niezwłocznie wymienić lub naprawić. Jazda z uszkodzoną szybą czołową jest niezgodna z przepisami kodeksu ruchu drogowego . Policja może ukarać Cię za nią mandatem oraz zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu aż do czasu wykonania naprawy.

Usuwanie odprysków

Odprysk na szybie czołowej  samochodu może pojawić się  znienacka. Nawet niewielki kamyk może spowodować, że przed naszymi oczami pojawi się uszkodzenie w kształcie tzw. oczka, gwiazdki lub półksiężyca. Jeśli uszkodzenie jest punktowe i nie nastąpiło pęknięcie liniowe szyby to w większości przypadków szybę można uratować.

KIedy można przeprowadzić naprawę?

Naprawę można przeprowadzić, w momencie kiedy punktowy uszczerbek w szybie ma średnicę nie większą jak 22 – 24 mm, czyli wielkość 5-złotowej monety. Ubytek powierzchni szkła nie może być większy niż 4 mm  Dodatkowo, musi być oddalony od najbliższej krawędzi szyby przynajmniej o 10 cm. 

W dzisiejszych samochodach montuje się głównie szyby czołowe laminowane, na których powstają dwa typy skaz: liniowe pęknięcia oraz odpryski.  Do ich naprawy używa się żywicy, wytrzymałość regenerowanego elementu oscyluje w przedziale około 90 proc. pierwotnej wytrzymałości szyby. Żywica ma nieco inną strukturę niż szkło, a to sprawia, że inaczej załamuje światło. W wyniku czego, po naprawie będzie widoczny niewielki ślad, niewpływający zupełnie na komfort i bezpieczeństwo użytkowania naszego auta. Z naprawą uszkodzonej szyby nie należy zwlekać,  gdyż odkładanie naprawy w czasie w większości przypadków skutkuje zabrudzeniem ubytku i odprysk pod wpływem naprężeń i wahań temperatury może zamienić się w pęknięcie.

Rysy na szybach

Zarysowania na szybie najczęściej powstają  wskutek pracy złych jakościowo wycieraczek lub osadzonych na ich piórach zabrudzeń – drobinki piasku i kurzu, nieumiejętnego stosowania zimą skrobaczek do lodu,  kontaktu z ostrym lub twardym przedmiotem np. kamieniami, które wylatują spod kół samochodów lub   po spacerze kota po samochodzie . Ponadto tafla szkła jest narażona na mikrouszkodzenia wskutek działania szczotek w myjni automatycznej, które nacierają na jej powierzchnię z dużą siłą i prędkością. Niestety, ale bardzo często sami doprowadzamy do powstania zarysowań na szybach. Wynika to przede wszystkim z niewłaściwej pielęgnacji powierzchni. Rysy mogą być skutkiem stosowania niewłaściwych środków do czyszczenia oraz szmatek z nieodpowiednich materiałów. Warto zminimalizować ryzyko ich powstawania.

Sposoby usuwania rys

Jeżeli na naszej szybie pojawi się rysa, to musimy liczyć się z faktem, iż pozbycie się jej nie będzie wcale proste. Nie oznacza to jednak, że jest niemożliwe …

W zależności od rodzaju i głębokości rys daną szybę możemy „odświeżyć” a rysy spolerować lub w znacznym stopniu zniwelować. Każdy przypadek porysowanej szyby jest inny i nie wszystkie rysy da się spolerować. Rysy matowe i otarcia można praktycznie w całości usunąć. Rysy ostre ale płytkie zostaną częściowo spolerowane lub wygładzone i staną się „szkliste”. Rysy ostre oraz głębokie zostaną spolerowane w stopniu niewielkim więc warto rozważyć wymianę szyby na nową. Z tego powodu każde polerowanie szyby poprzedzone jest oględzinami szyby i krótką konsultacją w celu określenia możliwości spolerowania danych rys i oszacowania efektów naszej pracy. Polerowanie to proces czasochłonny. Fragment porysowanej szyby polerowany jest pod wieloma kątami, dzięki czemu nie ma ryzyka powstania efektu załamania obrazu – czyli tzw. „soczewki”.